Prinsesje S.

De S. is mijn dochter. Mijn mooie, lieve dochter van 6 jaar. Het is een prinsesje. En ook al weet ik dat de meeste mensen dat van hun kinderen zeggen, de S. is echt een prinsesje. Ze heeft een mooie Arabische naam, ze heeft mooie, lange haren en ze is een serieus meisje. Ze straalt iets van de arrogantie van een prinses uit. De S. is ook heel gevoelig. Toen ze nog veel kleiner was merkte ik dat aan haar driftbuien die anders waren dan die van de oudste 2. Ze flipte als haar sokken niet lekker zaten, dan deed dat PIJN! Maar echt pijn, ze begon dan te huilen. Zo ging dat met alles. Ik heb al heel wat kleren weggegeven die zij nooit aan wilde. Vroeger zou ik haar gewoon dwingen, nu niet. Ik ben milder geworden als moeder. Met de oudste 2 was ik begin 20, ik wist niks. Helemaal niks. Ik deed maar wat. Met de jongste 2 weet ik beter en doe ik beter. Met de S. is het soms nog een beetje anders gegaan omdat ik het nog niet helemaal beter wist maar toch. Als je 22 bent en je krijgt een kind, denk je er niet zo bij na. Het gebeurt gewoon. Maar als je dan een soort van 2e leven bent begonnen en  een kindje krijgt, dan koester je dat. Je beseft hoe bijzonder het is. Je verwondert je over alles wat zo’n kleintje doet en je bent voorzichtig. Heel voorzichtig.

Zo gebeurde het ook dat prinsesje S. naar school moest. In België zijn de kinderen dan 2,5. Ik was daar niet zo blij mee maar ik deed het toch. Het werd een drama. De school was groot, heel groot. Als de kindjes buiten gingen spelen waren ze met 120 eerste kleuterklassers. Voor S. was dat vreselijk. Ze huilde elke dag, 2 weken lang tijdens het buiten spelen. Als moeder vond ik dat ik haar signalen op moest pikken om haar een veilig gevoel te geven. Precies in die periode kwam ik met heel veel mensen in contact die thuisonderwijs gaven en ik besloot haar thuis te houden. Een jaar later begon ik dan met thuisonderwijs te geven. Elke dag was ik bezig met haar. Knutselen, voorlezen, rijmpjes leren, van alles deden we. Het was heel fijn. Alleen toen moesten we ineens verhuizen en werd het minder. Tijdens de verhuizing kwam ik erachter dat ik zwanger was en de zwangerschap was zwaar, heel zwaar. Het nieuwe huis viel ontzettend tegen en het was voor mij vreselijk om daar te wonen. Toen werd baby N. geboren. Een hele actieve, spugende, vaak wakkere baby met heeeel, heeel veel jeuk op zijn hoofd. Dag en nacht was ik bezig met baby N. Slapen deed ik bijna niet omdat ik continue bezig was om hem te beletten op zijn hoofd te krabben ’s nachts. Prinsesje S. en het thuisonderwijs waren langzaam op de achtergrond terecht gekomen. Na een moeilijke periode mochten we een eengezinswoning aanvragen en die kwam er heel snel. Een huis uit mijn dromen met een hele grote tuin. Alleen ik was nog steeds dag en nacht met baby N. bezig. Baby N. is inmiddels 15 maanden en ik heb er nog steeds mijn handen aan vol. Jeuken doet hij niet meer maar nu is het klimmen. De hele dag op de bank en hij duikt er met zijn hoofd als eerste vanaf. En prinsesje S. kijkt dierenfilms en heeft geen zin in boekjes van veilig leren lezen.

Toen ik op het feestje van het zoontje van een vriendin was, vertelde iemand me dat er een school is die goed is. Ik had er mijn twijfels over omdat het een ‘zwarte’ school is die net nieuw is. Heel veel vooroordelen had ik want ik zei altijd dat ik mijn dochter nooit op zo’n school zou doen maar, ik ben gaan kijken en eigenlijk zag ik daar dat het goed was. Prinsesje S. zal in goede handen zijn als ze naar die school gaat. Ze kan het aan. Ze is nog steeds gevoelig. Maar door de veilig basis die ze heeft gehad weet ze dat ik haar altijd zal beschermen en heeft ze vertrouwen. En hoewel ik me er heel vervelend onder voel omdat ik haar niet meer dag en nacht bij me zal hebben, weet ik dat dit nieuwe hoofdstuk in mijn leven nieuwe deuren zal openen en dat de puzzelstukjes vanzelf wel weer op hun plek vallen. Het is alleen even wennen voor de moeder van prinsesje S….

About the post

Geen categorie

4 Comments

Add yours →

  1. Wat een fantastische moeder ben jij!

    Like

Geef een reactie

