Suikervrij?

Toen mijn kindbaas N. geboren werd bleek dat hij last had van zijn eten. Iedere
keer als hij at kwamen er daarna weer hele sloten melk terug.
Al mijn kinderen waren eigenlijk spugertjes dus ik gaf er niet heel veel aandacht aan. Toen ik voor de eerste controle bij het ziekenhuis kwam gaf ik aan dat hij veel spuugte maar ook dat zijn ontlasting een hele rare kleur groen had. De kinderarts zei al direct dat hij lactose intolerant was. Ik moest wat minderen met melkproducten te eten en drinken en de kleine kreeg direct 2 flessen met reflux medicijnen. Maar toen ik op de La Leche League pagina op facebook kwam en het vertelde bleek al direct dat een kleine die bv krijgt niet vaak lactose intolerant is omdat borstvoeding ook lactose bevat. Als hij daar last van had dan zou hij andere symptomen hebben.

Ze gaven me direct de tip om eens te kijken hoe het ging als ik zou stoppen met alle melkproducten. Zo gezegd zo gedaan. Maanden lang at ik alles koemelk en lactose vrij. De tochtjes naar de supermarkt werden veel en veel korter want in bijna alle producten zit iets met koemelk. Chips, koekjes, marinades voor sate, macaronimix. Ik werd heel creatief en at alleen nog maar pure chocolade van de Albert Heijn, haalde speciale boter om te bakken en te smeren zonder melk (raar maar waar). Tijdens de zwangerschap was ik verslaafd aan cornflakes maar ik kon dat ook niet meer eten want cornflakes met geitenmelk is not the same.
Koffie was ook zo vervelend want er was en is niks om de koffiemelk te vervangen die ik lekker vind. Terwijl ik normaal echt een vreetzak ben en zelfdiscipline iets is om over te dromen, was ik nu heel gedisciplineerd. En heel streng, NIKS van koemelk, zelfs geen klein procentje want de kleine had er last van. Op een gegeven moment durfde ik ook niet meer te proberen of hij er echt last van had want elke keer als ik het probeerde kreeg hij krampjes.

Na maanden en maanden van dieet was ik serieus veel afgevallen en kon ik mijn kleren van voor de bevalling niet meer aan wegens te groot. Een dieet en borstvoeding geven is namelijk echt wel een goede combi als je af wilt vallen. Aan het einde van zijn 1e jaar ben ik dan toch gaan proberen of hij last had en wat bleek? Hij was eroverheen gegroeid! Joepie! Ik kon weer van alles gaan eten. Eindelijk weer mijn kopje koffie, eindelijk weer vlees in de lekkere boter bakken. Ik ging echt los.Het is inmidddels maanden geleden en nog steeds kan ik in de winkel staan en chocolade zien en denken: “Oh, ik kan dit gewoon kopen, ach het kan ook geen kwaad” en hop het verdwijnt weer in het winkelkarretje. Als ik dan thuis ben ga ik uit mijn dak. Koffie met chips met chocolade EN met nog een koekje erbij want het kan gewoon!

Maar eigenlijk wil ik dat helemaal niet, eigenlijk wil ik niet een slaaf van mijn impulsen zijn. Dat is zwak. Gelukkig is er nog de directeur want omdat het tijdens de koemelkvrije periode lichamelijk niet zo heel goed ging met mij door vermoeidheid en duizeligheid, ging hij zich bemoeien met het eten. En er kwamen steeds meer gezonde dingen in huis. Hij ‘dwong’ me regelmatig om gezond te eten. Nootjes, olie, eiwitten, fruit etc. Daardoor voel ik me serieus beter. Toen we deze week in het ziekenhuis moesten blijven was ik aangewezen op het voedsel dat hij bracht. Hoewel ik door vermoeidheid echt zin had in verkeerd eten kon ik dat dus niet halen omdat ik met de kleine op de kamer moest blijven. Ik had nootjes, brood zonder troep maar met veel zaden en granen, roomboter, Cashewnotenpasta, linzensoep, jus d’orange en water, veel water. Na die dagen viel het me dat ik veel meer geduld had. Hoewel ik totaal uitgeput was door de slapeloze nachten had ik meer geduld. Het zal dus aan het voedsel hebben gelegen. Nu ben ik dus aan het nadenken of ik zal gaan voor 40 dagen zonder suiker. Want ik wil geen slaaf meer zijn van suiker. Ook wil ik afvallen want ik ben weer aangekomen, maatje S begint strakker te zitten. Ik ben bijna 40 en ik wil eigenlijk op mijn 40ste tevreden zijn met mijn lichaam. Zou het lukken? Zou het mij lukken om die doelen te bereiken? Ik hoop het. Maar eerst ga ik nog eens een koffie nemen, met suiker. Want het zou zo maar mijn laatste kunnen zijn…

About the post

Geen categorie

2 Comments

Add yours →

  1. Salaam aleykoem,
    Goed geschreven weeral.
    Ik krijg zin om mee te doen.
    Ben je al begonnen?

    Like

Geef een reactie

