De IQRA-school

Als je mij al wat langer kent, weet je dat ik eigenlijk een boontje heb voor thuisonderwijs. Met de gangbare onderwijsvormen had ik niet zoveel. Toen mijn oudste 2 klein waren, gingen ze naar de peuterspeelzaal om een paar ochtendjes te spelen. Dat was toen ze 2 jaar waren. Niks geen school. School kwam pas om de hoek kijken toen ze 4 jaar werden. Zo was ik het dus gewend.

Toen ik in Belgie kwam wonen, begreep ik dat het normaal was om je kind met 2,5 al hele dagen naar de kleuterschool te brengen. Tijdens mijn stage kwam ik erachter dat sommige kinderen daar nog helemaal niet klaar voor waren omdat ze gewoonweg veel dingen niet begrepen en ook vaak na het middageten zo moe waren, dat ze in slaap vielen. Nadat Soraya geboren werd, moest ik al snel een school kiezen om haar inl te schrijven. Ik koos voor een school die dicht in de buurt was en die samenwerkte met de school waar de oudste 2 op school hadden gezeten. Ik was redelijk tevreden met de basisschool waar zij heengingen dus leek de kleuterschool me ook wel in orde.

Waar ik echter geen rekening mee hield, was dat de kleuterschool compleet overbevolkt was. Soraya kon daar haar draai totaal niet vinden. Juist in die tijd dat ik daar mee worstelde kwam ik in contact met thuisonderwijzers. Ik was nog niet overtuigd dat ik het zelf kon doen maar ik wist wel dat ik haar thuis kon houden tot ik vond dat ze er klaar voor was. Ik vond dat beter aangezien ik ook totaal niet tevreden was met de school. De omgang met kinderen was half barbaars, niet een plek waar ik mijn oogappel achter wilde laten. Als ouders maar 5 minuten te laat waren, moesten de kindjes -alleen- in een grote hal op een bankje wachten. Toen ik eens te laat was, besloot ik dat ik Soraya daar echt niet alleen liet wachten. Ik bleef dus. Nou dat mocht niet hoor. Ik moest weg en moest een huilende Soraya achterlaten. Een andere keer wilde ik haar in de middag thuislaten omdat ze moe was en kwam even haar fruitdoosje halen zodat dat fruit niet zou gaan stinken. Oeioeioei, ik kreeg het te horen hoor. Alsof ik geen Nederlands kon, zo behandelde die mevrouw me. Dan heb je aan mij echt een verkeerde. Anyway, na een aantal weken bleef Soraya bij mij en dat beviel goed. Alleen toen Nu’aim kwam, werkte dat niet meer. Soraya kon zich niet concentreren en alles wat ze thuis leerde moest snel snel en dat kwam de kwaliteit niet ten goede.

Toen hoorde ik plotseling van een nieuwe school in Antwerpen. De Iqraschool. Mijn eerste oordeel was dat dat een school was met alleen maar Marokkaanse kinderen en dat ik niet wilde dat Soraya een achterstand zou oplopen met haar Nederlands en dat ze vervelend gedrag zou kopiëren van andere kinderen. Bovendien wist ik niks van de school en wilde ik niet het risico lopen dat ze verstrikt zou raken in de strubbelingen van een pas startende school. Een mevrouw vertelde me dat de school wel goed zou zijn en dat ze echt naar het kind keken ipv naar de einddoelen. De kinderen zouden daar een betere individuele behandeling krijgen. Daar werd ik nieuwsgierig van en ik besloot een kijkje te wagen. Ik maakte een afspraak en geloof me, direct vanaf het begin zag ik Soraya daar rondlopen alsof ze op haar plek was. Alsof ze daar hoorde. Dat had ik nog nooit eerder zo gevoeld. Daarnaast stond er een juf voor de klas die zo gepassioneerd over de school sprak. Ik voelde gewoon gelijk dat het goed was. Tijdens al die jaren dat ik kinderen heb, had ik nog nooit een juf zo gepassioneerd horen spreken over lesgeven en al helemaal niet een Belgische juf die les gaf aan Marokkaanse kinderen. Ik was verkocht want de school had alles wat ik zelf niet kon doen en nog veel meer.

Mijn vooroordeel was verdwenen. Nu moest ik alleen nog mijn man overhalen. Hij deed een beetje moeilijk omdat hij het niet zag zitten om haar zo ver naar school te brengen. Ik zou namelijk elke dag 2 bussen moeten pakken om daar te komen. Dat betekent 6 uur opstaan en half 8 de deur uit. Uiteindelijk kon ik hem dan toch overtuigen en besloten we haar in te schrijven. En echt, ik heb er nog geen moment spijt van! Ja, het is soms lastig om wakker te worden als de wekker gaat. Ja, het is soms irritant als we lang op de bus moeten wachten en ja, het is heel irritant als Soraya compleet overprikkeld is omdat ze teveel gespeeld heeft maar het zo leuk vond dat ze niet op een bankje wilde zitten om uit te rusten. Maar..Ze is zo gelukkig en ze heeft zo’n goede band met haar juffen en de kinderen in de klas dat ik dat voor lief neem. Er word rekening gehouden met haar hoog gevoeligheid en alles is bespreekbaar. De band van ouders onderling is voor zover ik kan zien, ook goed. Ik zie altijd ouders met elkaar babbelen en niet alleen kliekjes maar iedereen met elkaar. Elke 2 weken word er een moederontbijt georganiseerd waar de moeders met elkaar kunnen bij babbelen en dingen besproken worden over de school. Dat voelt ontzettend goed. Ik ben dus echt dik tevreden over de Iqraschool. Zelfs zo tevreden dat ik Nu’aim ook al ingeschreven heb voor volgend jaar. Ik heb namelijk alle vertrouwen in de Iqraschool en ik als zeer kritische moeder voel me daar zeer goed. Ik ben blij dat ik mijn ideaal van thuisonderwijs even heb losgelaten om te zien of er ook nog een goede vervanger is en die heb ik gevonden in de Iqraschool. Wil je zelf ook wat meer informatie over de Iqraschool. Kijk dan op http://www.iqra-school.be/

Ben jij tevreden over de school van je kinderen?

About the post

Geen categorie

4 Comments

Add yours →

  1. Super! Ik vind het leuk om eens iets te lezen van een andere school. Als ze zich goed voelen is veel beter dan gewoon een school in de buurt!

    Like

  2. Hoi,
    Fijn dat je zo naar de behoeftes van je kind luistert! Hier zijn we na vier jaar huisonderwijs ook – op vraag van onze dochter – omgeschakeld naar een fijne school.

    Like

Geef een reactie

