10 redenen om voor de IQRA-school te kiezen

Naar aanleiding van de inspectie die de school zou komen controleren, vroeg ik mezelf af wat er zou gebeuren als de school afgekeurd zou worden.

Die gedachte beangstigde mij. Daarna realiseerde ik me dat het zo’n vaart wel niet zou lopen aangezien alle moeders die ik spreek super tevreden zijn. Ik heb toen voor mezelf opgeschreven wat voor mij de belangrijkste redenen zijn waarom ik tevreden ben met de school.

1: Differentiatie
De kinderen krijgen les op hun eigen niveau. Er zijn 2 juffen die ieder een groep bij zich nemen en dan de lesstof aanbieden. Als een kind wat makkelijker leert of het wat moeilijker heeft kan het dus de lesstof op het eigen niveau krijgen. Hierdoor is de druk op de kindjes lager en zijn ze niet gefrustreerd omdat ze het niveau niet aankunnen of het juist te makkelijk vinden. (Was voor mij een belangrijke reden om thuisonderwijs te geven.)

2: Afkomst is niet belangrijk
Op de gemiddelde Belgische school (uitzonderingen daargelaten), is het niet fijn om niet Belgisch te zijn of om niet de dominante godsdienst te volgen. Ik heb zelf het verschil gemerkt. Ik ben echt behandeld of ik heel dom was en geen Nederlands zou spreken en ik was alleen nog maar een moeder. Hoe zou dat voor kinderen zijn.
Op de IQRA-school is ieder kind belangrijk ongeacht religie of afkomst. Ook mogen ze hun eigen taal spreken op het schoolplein wat maakt dat hun identiteit gerespecteerd en gewaarborgd wordt. Ook al is de school opgericht door Marokkanen, dit is voor alle kindjes hetzelfde.

3: Contact met leiding, leerkrachten en ouderraad is zeer laagdrempelig
Alle contactorganen zijn gemakkelijk aanspreekbaar. Zowel voor ‘problemen oplossen’, ziekte, leerpunten, allerlei ouderraadpunten etc. kun je echt makkelijk bespreken. In Nederland ervoer ik de openheid ook altijd zo want de directeur van de school was altijd erg open. Helaas heb ik dat niet altijd ervaren in België. Er waren ook toffe bij maar sommige…

4: de ouderbetrokkenheid
Ouders worden bij alles betrokken want de school is zeer transparant. Heel vaak worden er infomomenten gehouden om ouders bij te scholen over belangrijke onderwerpen die betrekking hebben op het kind. Zoals b.v. de manier waarop een kind leert lezen of het belang van sporten. Ook word er 1 x in de 2 weken een moederontbijt gehouden zodat er dingen besproken kunnen worden. Er word heel vaak naar onze mening gevraagd.

5: –ALLE– kinderen zijn belangrijk
Dit lijkt op punt 1 maar is een beetje anders. De kinderen worden begroet met hun voornaam en een hele grote dikke glimlach of zelfs knuffel. De band tussen de leerlingen en leerkrachten is zeer sterk. Daardoor nemen de leerlingen de leerkracht ook serieus.

6: ze doorbreken pantsers
Soraya is een zeer verlegen meisje dat heel erg gevoelig is. Ze voelde zich niet goed op school toen ze 2,5 was. Ze was tijdens de speeltijd continue aan het wenen. Wat ook een reden was om haar thuis te houden. Ze is nog steeds verlegen en durft soms zelfs niet eens iets aan haar tante te vragen. De IQRA-school heeft dat doorbroken en ze voelt zich er super. Zelfs zo dat ze soms met de juffen knuffelt. Helloo! Mijn kleine koelkast knuffelt de juffen…

6: Soraya loves it
Soraya wilde tijdens de thuisonderwijsperiode niks weten van een school. Het idee alleen al vond ze vreselijk. Nadat ik hoorde dat de IQRA-school wél goed zou zijn, belde ik naar de school. Ik sprak de directrice en had een heel fijn gesprek met haar. We spraken af dat ik een keer met Soraya zou komen. Aldus geschiedde. Aldaar sprak de juf zo enthousiast over lesgeven, de kinderen én de school, dat ik al direct verkocht was. Dit concept was zo uniek. En het sloot zo goed aan bij mijn ideale manier van lesgeven dat ik heel enthousiast was. Soraya was al direct op haar gemakje en ik zag het al voor me dat ze hier in de toekomst rond zou lopen terwijl ik op andere scholen een heel benauwd gevoel kreeg. Ze zei daarna dat ALS ze naar school wilde, ze naar de IQRA-school wilde gaan. Dat gaf mij een heel goed gevoel, een gevoel van vertrouwen.

7: bevlogenheid van alle betrokkenen
Alle betrokken partijen op de school zijn super enthousiast om hier een geslaagd project van te maken. Werkelijk iedereen is super gemotiveerd. Een school die pas is opgestart zal natuurlijk altijd ontzettend gemotiveerde leerkrachten hebben maar die betrokkenheid zal, zoals ik het bekijk, ook blijven omdat de doelen van de school -alle kinderen op hun eigen niveau lesgeven en ze zo “succesvol” mogelijk te laten worden- doelen zijn die voortkomen uit een gevoel vanuit het hart en iemand die wat werk betreft zijn hart volgt en doet waar hij of zij echt in geloofd, zal dat doel willen blijven nastreven.

8: De omgang met gedrag dat wat anders is
Soraya is gevoelig maar dan bedoel ik ook écht gevoelig. Ze kan heel slecht tegen onverwachte dingen, harde geluiden, drukte en boosheid. Thuis merkte ik daar niet heel veel van omdat het rustig en overzichtelijk was. Ze flipte eigenlijk niet heel vaak. Sinds ze op school zit is ze regelmatig uitgeput van school waardoor ze thuis heel veel huilt. Ik had het daar moeilijk mee en zij ook. Soms was ze echt te moe om naar school te gaan. Ze was echt geestelijk op, op zulke momenten. Eerst had ik niet echt door dat het door haar extreme gevoeligheid kwam maar ineens viel het kwartje. Toen kon ik het ook goed bespreken op school en hielden ze er rekening mee. Ik betwijfel heel, heel hard of dat op een andere school ook zo zou zijn.

9: Het is geen moslimschool
Hoewel je het niet zou verwachten als je de klasjes ziet, is de IQRA-school geen moslimschool. Dat werd me ook heel duidelijk verteld door de directrice. Wel word er uitgebreid stilgestaan bij de dingen die voor ons moslims heel belangrijk zijn. Zoals Offerfeest. Ook is al het eten halal en zal er geen alcohol geserveerd worden op feestjes (wat eigenlijk ook normaal is op een school. Scholen hebben voorbeeldfuncties, alcohol schenken hoort daar voor mij echt niet bij, moslim of niet). Wat ik goed vind is dat ze ook leren over andere feesten zoals kerst of Sinterklaas. De Sinterklaas aanpak vind ik echt super. Ze worden niet bang gemaakt of voorgelogen maar leren er wel over. Zo leren ze dat iedereen gerespecteerd moet worden en dat iedereen anders is.

10: De school sluit voor mij aan bij thuisonderwijs
De IQRA-school is echt de school die voor mij het dichtste aansluit bij de voordelen van  thuisonderwijs. Alleen al door echt rekening te houden met de kinderen. Alles staat open voor ze. Ze houden rekening met alles, zijn flexibel, zijn heel lief, volgen een pedagogisch project voor de opvoeding van de kinderen dat echt goed aansluit bij mijn waarden en normen. Als ik naar huis ga, weet ik dat ze daar eigenlijk mijn lijn van thuis verder zetten.

De mensen die een negatief beeld hebben over de school zijn echt verkeerd. Ik ben namelijk echt heel kritisch wat scholen en juffen betreft. Omdat ik heb stage gelopen op een Belgische school en heel veel verhalen heb gehoord van andere moeders over verschillende scholen, weet ik dat de IQRA-school de kinderen iets biedt wat uniek is maar zeer dringend nodig is. Alle kinderen verdienen het toch om op hun niveau les te krijgen en een juf, of meester te hebben die in ze geloofd.

Voor mij was het makkelijker geweest om mijn dochter in te schrijven op een school die niet zo ver was maar ik ben van mening dat onderwijs heel belangrijk is en dat de juffen of meesters bepalen hoe een kind het in de toekomst zal gaan doen. Als je op jonge leeftijd al een gevoel hebt dat je afgewezen word om wie of wat je bent, zal dat geen goede gevolgen hebben op latere leeftijd.
Dus, ja, het is misschien wel ver en heel onhandig om mijn dochter op een school te hebben die niet zo dichtbij is maar voor haar en haar toekomst heb ik het er graag voor open om om 6 uur op te staan.

Heb jij al eens iets gehoord over de IQRA-school? Of ben je een moeder die het met mij eens is?Reageer gerust!

 

About the post

Geen categorie

Geef een reactie

