Notitie: Things I like about Moroccans

Iederen loopt de laatste jaren zo te zeiken over Marokkanen. Het is gewoon afgezaagd geworden. Daarom vond ik het tijd worden om nu eens even te beginnen met een tegenoffensief.
Vroeger had ik al veel Marokkaanse vriendinnen en ik ben nu al bijna 10 jaar getrouwd met mijn Marokkaanse man. Je kunt me dus wel een kenner noemen. Pas op, als je een azijnpisser bent, kun je dit beter niet lezen. Als je minder Marokkanen wilt ook niet. Lees dan absoluut niet verder.

Nou, om mee te beginnen maken
ze echt de allerlekkerste thee ooit. Ik kan echt zo een pot leegdrinken en alhoewel ik minder suiker gebruik dan de meeste Marokkanen kan ik de zoetheid in muntthee echt wel waarderen.

Daarnaast hebben ze geweldige ontbijtjes. Ik weet nie hoor maar bijvoorbeeld sfenj. Dat zijn gewoon oliebollen maar dan in de vorm van een donut. En dat bij het ontbijt! Heeerlijk met kaas trouwens. En msmen is zoooo jammie. Ook heerlijk met kaas maar ook zalig met een gehaktvulling. Dan heb je nog de Marokkaanse duizend gaatjes pannenkoeken en die zijn zalig met honing.
Deze dingen staan meestal niet samen op het menu maar wat er wel altijd bij hoort is ei gebakken in olijfolie. In het begin vond ik het erg raar omdat ik boter gewend was maar het is echt superlekker. Vooral bij mijn schoonzussen. Offcourse.

-kip met olijven- Om je vingers bij af te likken. Een gerecht wat vaak gegeten word als er visite komt. Super. Lekker.

Marokkanen zijn ook supergoede probleemoplossers. Schroef tekort of een kabeltje te kort? Geloof me, ze vinden iets in huis wat het oplost. De pagina’s met ‘oma weet raad’ kunnen vervangen worden door ‘Marokkanen weten raad’. Dit zijn niet altijd de mooiste oplossingen maar ze zijn wel lekker goedkoop en als het werkt, wie ben ik dan om erover te klagen?

Marokkanen zijn meestal ook echt heel behulpzaam. Als je ziet wie er in de bussen opstaan voor ouderen of wie er helpen met kinderwagens dan zijn dat meestal Marokkanen. Ze komen op ziekenbezoek, doen veel aan liefdadigheid en de vrouwen bakken zich suf aan lekkere dingen en maaltijden voor allerlei bijeenkomsten. Gratis.

De meeste Marokkanen die ik ken hebben echt humor. Bij die kleine van me is het nu al begonnen. Anderhalf jaar en hoppetee. Trouwens kijk maar eens naar het caberet tegenwoordig, de Marokkanen zijn er goed vertegenwoordigd.

Wat ik echt goed vind is dat ze meestal zelfvertrouwen hebben. Niet te veel maar genoeg. Natuurlijk heb je ook de pippo’s die overdrijven maar we hebben het hier niet over ALLE Marokkanen maar over het overgrote deel (in België en Nederland).

Gastvrijheid. Nou daar kunnen ze wel wat van. Als je ooit eens echt Marokkaans wilt eten, spreek je buurvrouw aan (natuurlijk niet als je een man bent want das not done) en de kans is groot dat ze je uitnodigt. De mensen die al lang Marokkaanse buren hebben zullen vast al eens getuige zijn geweest van de gastvrijheid in de Ramadan. Ik mis mijn Marokkaanse buren in de Ramadan. We kregen bijna elke dag eten. En lekker!

Het volgende puntje voor mij is dat ik vind ik dat Marokkanen over het algemeen echt goed gekleed gaan. -over het algemeen-. Ik ben soms echt jaloers op hun goede smaak. Vooral sinds ik een hoofddoek draag vind ik het moeilijk om iets te vinden maar als ik kijk naar mijn Marokkaanse zusters (met of zonder hoofddoek) kan ik nog wel wat van ze leren mashaAllah.

Marokkanen zijn aanpakkers. Is er ergens een benefiet of een feestje? Hop en ze staan alweer te koken of te bakken. Niks is ze te veel want helpen doen ze graag. Heerlijk toch!

Nou dit waren er voorlopig even tien. Binnenkort gaan we naar Marokko en dan komen er ongetwijfeld meer bij.

Heb je ook nog pluspunten? Schrijf maar op voor de negatievelingen. Laat ze maar gek worden. Marokkanen? I like them!

About the post

Geen categorie

12 Comments

Add yours →

  1. Marokkanen zijn mensen. Mensen net als elk ander mens. Mensen met gevoelens, idealen en met de wens om in het leven wat geluk en tevredenheid te vinden. En daarin zijn we denk ik allemaal hetzelfde. Laten we vooral kijken naar de dingen die ons als mensen allemaal met elkaar verbinden.

    Liked by 3 people

  2. Wat een leuke stuk heb je geschreven! Zoals karenmee al zegt: Wij zijn allemaal mensen.laten we vooral naar alle positieve punten kijken en de handen in 1 slaan. Helaas media jaagt altijd op negatieviteit daar verdienen ze aan. Ik ben zelf Marokkaanse en geboren en getogen in Nederland. Nederland is mijn thuishaven, Marokkaanse, Nederlandse, moslima. Ik voel mij een wereldburger dat uit zich ook in wat ik doe. Super leuk dat er mensen zijn die juist naar de positieve dingen kijkt en beseft dat de media voor een verkeerde beeldvorming zorgt door een aantal verdwaalde jongeren. Overal zitten er rotte appels tussen. Keep up the good work

    Liked by 1 persoon

  3. Marokkaanse gaan echt met de meest prachtige jurken (takchita’s) naar een bruiloft.daar kunnen de Nederlanders nog wat van leren. Die komen gewoon in hun spijkerbroek.

    Liked by 1 persoon

  4. Zoals bij ieder volk zitten er bij Marokkanen een paar lastigerds tussen. Daarbij kampen ze op dit moment in Nederland met een slecht imago, maar een aantal jaar geleden waren dat nog Antillianen en Surinamers. Het waait over!

    Like

  5. Wat een leuk artikel! Ben het helemaal met je eens! Ben inmiddels ook al 8jaar met een marokkaan getrouwd en precies deze dingen zijn top!

    Like

Geef een reactie

