Blogirritaties

Er zijn heel veel dingen die ik leuk vind aan bloggen, toch heb ik ook veel irritaties..

Toen ik vroeger een blog had was het veel makkelijker om te bloggen. Ik had een blog op web-log.nl en de lay out was simpel. Er was gewoon heel weinig keuze. Je kon uit een paar thema’s kiezen en daar kon je dan een kopfoto bij maken en je kleuren naar keuze instellen. Ik vond dat niet lastig. Een medeblogster maakte mijn kopfoto met mijn naam en klaar was Klara. De link was http://www.miesjelle.web-log.nl en dat was het dan.

Nu is alles anders.

Ten eerste: je kunt zoveel dingen toevoegen of veranderen aan je blog! Ik snap er echt niks van. Er zijn tig thema’s en daar kun je dan weer je kleuren op aanpassen en je lay-out. Maar er zijn zoveel opties dat ik door de bomen het bos niet meer zie. (Vandaar af en toe de veranderingen). Ik wil nog zoveel veranderen. Bijvoorbeeld mijn afbeelding met de tekst’ het mooiste wat je kunt worden is jezelf’. Ik heb die gebruikt omdat die tekst me zo ontzettend aansprak toen ik hem een paar jaar terug op facebook zag maar mooi is hij niet.

Ten tweede: Het is zooooo commercieel geworden! Ik vind dat helemaal niet leuk dat je bv iedere x de ‘tip’ krijgt om bij AH je boodschappen online te bestellen. Reclame is o.k. maar sommige bloggers overdrijven. Ik heb echt bloggers ontvolgt omdat er gewoon continue reclame langs kwam.

Ten 3de: Vroeger hoefde je nergens je blog te spammen. Als je een nieuwe blog had kwam dat bij de voorpagina van web-log.nl te staan en dan kreeg je af en toe nieuwe bezoekers. Nu moet je om een beetje je blog op te bouwen, elke nieuwe blog ergens spammen. Bloggen is leuk maar dat spammen kost echt veeeel tijd. Maar omdat je toch wil dat mensen je blog lezen, is dat wel iets wat moet gebeuren. Ik schrijf wel vooral voor mezelf maar een acteur wil toch ook dat mensen hem zien acteren. Een schrijver wil dat mensen zijn artikelen lezen.

Ten 4e: Er zijn zoveeel blogs! Jezelf onderscheiden is best lastig. Ik schrijf gewoon over dingen waar ik inspiratie voor krijg en dat wil ik ook zo houden maar ik merk wel dat ik de neiging krijg om toch iets te schrijven wat bezoekers trekt. Dat vind ik lastig want hoe kan je blog dan dicht bij jezelf blijven staan?

Ten 5e: Foto’s. Vroeger kon je gewoon ergens een plaatje van internet pakken en dan was het klaar en eerlijk gezegd vond ik het toen ook niet zo belangrijk. Ik kreeg toch wel lezers en reacties maar nu is dat een beetje gek als je geen foto’s hebt. Mensen zijn vaak visueel ingesteld en willen een plaatje bij een verhaal. Ik snap dat wel want het ziet er aanlokkelijker uit. Alleen ik ben zo’n slechte fotograaf! Echt erg. Ik probeer wel mooie foto’s te maken maar als ik zie hoe andere dat doen voel ik me toch wel een hele grote amateur. Vandaar dat ik niet zo veel foto’s plaats. I’m just a writer..

Nou dit zijn zo’n beetje mijn irritaties. Maar bloggen is gewoon leuk dus ik blijf het nu gewoon doen. Ondanks dat ik mijn tijd echt moet pakken op momenten dat het kan, ondanks dat ik irritaties heb, ik blijf het gewoon doen. Ik kan mijn ei kwijt, ik kan soms dingen op een rijtje zetten en het voelt gewoon heel fijn om een eigen blog te hebben. Voor mij, gewoon voor mezelf, een blog waarin ik langzamerhand mezelf vind. Een thema met als rode draad het thema: “Het mooiste wat je kunt worden is jezelf.’ Wat uiteindelijk is mijn doel om dichter bij mezelf te staan, om meer mezelf te zijn en hoe kan ik dat nou beter ontdekken dan erover te schrijven? Dus: Keep calm, Imma keep on bloggin’

Als je ook blogt, wat zijn dan jou irritaties en als je nog tips hebt, mag je ze altijd droppen.

About the post

Geen categorie

13 Comments

Add yours →

  1. Oeh, punt vijf is hier ook een ‘dingetje’… Ik heb het een tijd lang geprobeerd maar het lukt gewoon niet en ik vind het ook niet eens zo leuk dus dat helpt ook niet…

    Like

  2. Ik herken vele punten in je blog. Vind dat ook erg jammer. Ik blog al sinds 2008 (had een andere website) en toen hing er een andere mentaliteit bij bezoekers, maar ook bij Google.

    Om bezoekers te krijgen moest ik destijds niet spammen, want SEO had duidelijke regels waar aan ik moest voldoen, en ik kreeg na hard werken voldoening door unieke bezoekers op mijn site te zien. Nu is het kortweg je linkje droppen op social media…so not me. Vind dat echt niets. Ik wilde dat bloggen een uitlaatklep voor me zou zijn om juist minder op websites zoals fb te hangen maar Google wilt tegenwoordig dat je daar alles onderspamd, tot mijn grote ergernis…

    Ook waren er 7 jaar geleden niet duizenden van dezelfde blogs. Nou heb ik ook een mamablog, maar dat komt omdat er van alles al toch wat is. Urhh. Weinig keuzes.

    Foto’s kun je leren maken btw. Schaam je niet om foto’s te plaatsen. Op ten duur word je kritischer en maak je altijd betere foto’s (ervaring).

    Like

    • Nou idd. Ik heb inmiddels een nieuwe telefoon met een betere camera erop maar foto’s maken moet je echt leren. Ik ga het gewoon proberen. En trouwens spam je je blog dan wel of niet? Ik doe het wel maar voelt toch alsof ik ergens geld voor vraag.

      Like

  3. oh precies wat jij schrijft gewoon!! Wij zijn pas begonnen met bloggen en het is onze hobby, vanuit dat idee bloggen wij.. Maar serieus de hoeveelheid bloggers ks HUGE en de concurrentie onder elkaar is niet leuk vind ik… Maar goed we doen wat we leuk vinden!

    Like

  4. van 1 heb ik geen last : ik zit op blogger en buiten af en toe de banner veranderen doe ik er niet veel aan. 3 doe ik op een andere manier : ik lees veel blogs en reageer dan en op die manier komen anderen uit nieuwsgierigheid ook wel eens kijken. Mijn blog wordt ook vaak gevonden via google. Bloggers die veel spammen ga ik juist niet lezen eigenlijk want ik vind dat vervelend. Wat 4 betreft : niet te veel over nadenken ! Voor mij is bloggen iets dat helemaal vertrekt vanuit mezelf : wat wil ik kwijt, wat wil ik tonen of vertellen. Ik ben ervan overtuigd dat – zeker op langere termijn – bloggers die op die manier bloggen ipv vanuit ‘ wat moet ik schrijven om veel lezers te krijgen ‘ veel poplairder zijn omdat ze gewoon veel echter zijn. Van 5 heb ik écht geen last. Zowat alle foto’s op mijn blog zijn zelf gemaakt, ik fotografeer gewoon graag. Maar het allerergste vind ik je 2de punt. Dat vind ik zelf zoooooooooooooooo irritant ! Het haalt de geloofwaardigheid van bloggen onderuit, het is gewoon irritant en het maakt dat er hoe langer hoe meer inhoudsloze blogs bestaan die er enkel zijn in de hoop er een centje aan te verdienen; Ik doe daar niet aan mee !

    Like

    • Nou inderdaad het haalt echt de geloofwaardigheid weg. Ik vind het heel irritant om te lezen dat bloggers weeral een samenwerking hebben en dan voel ik me als lezers echt een, sja, hoe moet je het zeggen, alsof je echt de prooi bent ofzo. Ik hou daar niet van. Vooral beautybloggers. Ik ben sowieso al helemaal niet van de beauty maar daar kom je om de haverklap reclame tegen en echt allemaal dezelfde soorten nieuwe lipstick bij tig bloggers. Nouja. Ik schrijf gewoon wat ik leuk vind en wanneer ik het leuk vind. Het gaat vooral om schrijven. En foto’s komen nog wel als ik wat meer tijd heb. Ik bedoel je bent er goed in of niet enne.. ik dus nie zo hahaha

      Like

  5. Ik herken wel wat, maar goh, je hoeft niet per se alles te doen, he. Ik spam toch niet elke post die ik schrijf bijvoorbeeld. En voor foto’s kan je bijvoorbeeld ook gratis stockfoto’s kiezen (https://unsplash.com/ of http://deathtothestockphoto.com/ bijvoorbeeld). Gewoon blijven doen wat je graag doet, alleen zo blijf je het zelf leuk vinden.

    Like

  6. Ik vind het ook een rotklus om je blog te spammen om het onder de aandacht te krijgen maar doe het wel. Foto’s maken vind ik trouwens leuk maar een tip voor als je gratis foto’s wil gebruiken: pixabay.com Ik haal daar soms ook foto’s vanaf.

    Like

  7. Ik maak mij ook schuldig aan blogs spammen, al vind ik het een rotklus.
    Foto’s maken vind ik wel leuk
    Een tip voor als je zelf geen foto’s wil maken. Je kunt gratis foto’s gebruiken via pixabay.com Doe ik af en toe ook.

    Like

Geef een reactie

