Ben jij gelukkig?

Het is nu zondagavond, bijna 17 uur en ik zit aan de eettafel wat dingen te doen die ik aldoor uitstel. Want dat ben ik, een uitsteller. Zelfs op school deed ik dat al. Wachten tot het bijna niet meer kon en dan keihard werken om iets te halen. Uiteindelijk lukte het altijd. Toch baal ik er wel van dat ik een uitsteller ben want je bent nooit op orde. Er is altijd iets wat je gedaan had kunnen hebben maar nog moet doen. Deze week kwam ik erachter dat ik dat wil veranderen. Deze week was sowieso een hele heftige week.

Afgelopen dinsdag kwam ik mezelf tegen. Er gebeurde niet echt iets waardoor ik me rot begon te voelen. Het was meer dat dingen al heel lang aanslepen. Ik ben iemand die niet goed is in confrontaties. Dat komt voort uit onzekerheid. Dat mijn mening niet goed is en er niet toe doet. Dat ik niet goed nadenk en ondoordachte dingen zeg. Het probleem met zo’n soort karakter, is dat dingen onderhuids groeien en het er een keer uitmoet. Afgelopen dinsdag kwam het eruit. Niet in een confrontatie verpakt maar in een huilbui. Zo’n huilbui die niet een aanwijsbare reden had maar die niet stopte. Ik voelde me zo diep ongelukkig met heel veel dingen en zag het niet meer zitten. De week daarvoor was er wel iets gebeurd wat me wakker had gemaakt maar deze dinsdag gebeurde er dus nog iets in de vorm van die huilbui. Ik voelde me diep ellendig omdat ik alles opkrop om maar geen ruzie te krijgen. Het voelde voor mij alsof ik in een depressie raakte. Het was niet o.k. dat gevoel. En dat alleen maar door alles op te kroppen en geduld te hebben.

Jammer genoeg werkt het leven niet zo. Je kunt dingen niet opkroppen. Simpelweg omdat je daar ongelukkig van word en er zelfs ziek van kunt worden. Dat zijn dingen die iedereen wel weet maar toch, toch is het moeilijk om bepaalde dingen op jezelf toe te passen. Deze week was een heftige week waarin ik heel veel heb geleerd. Ik heb geleerd om mezelf bezig te houden met mezelf. Dat al mijn onzekerheden weggewerkt kunnen worden. Alles waar je niet goed in bent, kun je leren. Alles waar je zwak in bent, kan sterker worden. Er is geen reden om te leven vanuit de angst dat je bepaalde dingen niet kunt. Pas als je letterlijk tegen een beperking oploopt kun je zeggen dat je het niet kunt. Niet als het nog niet eens zover is. De lessen die ik heb geleerd zijn dat ik er mag zijn, dat IK belangrijk ben, dat IK ook een mening mag hebben en dat mijn mening (over een bepaald onderwerp) klopt. Dat ik daar voor op moet komen. Dat recht heb ik.
Ook heb ik geleerd dat ik moet stoppen met uitstellen. Dat ik dingen gewoon echt moet aanpakken. Dat als ik iets wil, ik er voor moet gaan. Daarnaast leerde ik dat geduld hebben als moslim heel goed is maar dat je ook moet streven naar gelukkig zijn. Allah heeft al de regels voor ons gemaakt voor ons geluk. Alle regels.. Zelfs regels waarvan je denkt van hallooo, is dat niet overdreven??? Alles is gemaakt voor ons geluk. Bijvoorbeeld de regels voor het eten. Alles wat een moslim NIET mag eten is ongezond. Varkensvlees, is ongezond. Vlees dat niet halal geslacht is, is niet zo gezond als werd gedacht. Alcohol, daar zit meer kwaad dan goed in en zo kan ik nog wel doorgaan.

Bijvoorbeeld relaties voor het huwelijk. Hoeveel alleenstaande tienermeisjes zijn er? Hoeveel alleenstaande moeders die een kind opvoeden dat niet in een vader-moeder gezin opgroeit? Veels te veel. De problemen die ik zelf heb meegemaakt als alleenstaande moeder waren voor mij ook voldoende reden om deze regel die Allah voor ons heeft opgelegd, direct kon accepteren.
En als Allah alle regels maakt om ons gelukkig te maken, hoezo maken wij daar geen gebruik van? Is het niet onze plicht om de mogelijkheden aan te pakken die Allah ons schonk? Waarom genoegen nemen met een job waar je niet gelukkig van word als je een ander talent hebt? Je kunt toch proberen je talenten te gebruiken zonder direct je baan op het spel te zetten? Ten eerste word je al blijer als je iets doet waar je een passie voor hebt en ten tweede ben je dan bezig met je leven een andere richting te geven waardoor je ook gelukkig word. Niet als een slaaf werken, elke dag, elke dag met iets waar je niet blij mee bent. Nee, probeer je passie uit. Ga ervoor in de tijden die je hebt na je werk. Probeer het. Dat recht heb je.

Ik ga er ook voor (inshaAllah). Ik had al besloten om mezelf serieus te nemen en dat gevoel heb ik na deze week nog sterker. Ik heb het recht om gelukkig te zijn, met mezelf, met mijn passie, in mijn huis, mijn kinderen, mijn leven.

Neem jij jezelf serieus? Ga jij voor wat je wilt? Doe jij de dingen die je graag doet? Ben je gelukkig met wie je bent en wat je doet? By the way, die dag zijn we met zijn 4en naar Nederland gegaan en dat was echt goed voor me. Ik heb me daarna niet meer zo rot gevoeld.

About the post

Geen categorie

2 Comments

Add yours →

  1. Wat heb je dat mooi omschreven.
    Vanuit mijn geloof (ik ben christen) merk ik eigenlijk hetzelfde: als die regels en regeltjes die in de bijbel staan, lijken soms zo moeilijk – vooral omdat ze vaak ver afstaan van de huidige maatschappij. Maar inderdaad, zo gezond is varkensvlees niet (wat ik ooit geleerd heb bijvoorbeeld: in de middeleeuwen was er een jodenvervolging, omdat de pest lang niet zoveel vat had op hun wijken – en dat had weer vooral te maken met dat ze niet, zoals alle andere mensen, een varken in de tuin hadden staan die alle ziektekiemen overbrachten). Heel veel mensen zijn allergisch voor garnalen. Het is hygiënischer om niet alles met hetzelfde mes op dezelfde snijplank te snijden. Dat zijn dingen waar men steeds meer achterkomt. Dat is dan nog maar de voeding, maar wat dacht je van regels om naar de ander om te kijken, land elke 7 jaar een jaar te laten rusten en er niet steeds hetzelfde op te verbouwen, en zelf een dag in de week gebruiken om tot rust te komen, gelijkenissen dat we onze talenten in moeten zetten? Als we daarnaar zouden luisteren, zouden ons leven en de wereld er waarschijnlijk veel mooier uitzien dan nu we maar door rennen 😉

    Like

Geef een reactie

